četrtek, 20. oktober 2016

Sečoveljski rudnik črnega premoga

Ob glavni cesti, ki pelje od Portoroža proti letališču, je pri Sečovljah, na desni strani ceste, skrit kompleks Sečoveljskega rudnika črnega premoga. Bolje rečeno, ostanek tistega, kar je od kompleksa še ostalo in, kljub mnogim predlogom za obnovo, počasi a vztrajno propada.
Rudnik črnega premoga, ki je imel zelo visoko kalorično vrednost, so odprli konec 30-ih let 20. stoletja. S prekinitvami, zaradi poplavljenih rudniških rovov, je deloval do leta 1972, ko so ga dokončno zaprli.
V času delovanja rudnika Sečovlje, je prihajalo do sporov s sosednjimi solinami. Rudniški rovi so delno segali tudi pod soline in solinarji so trdili, da zaradi miniranja v rudniških rovih, prihaja do ugrezanja solnih polj, posledično pa tudi do manjše proizvodnja soli. Med drugo svetovno vojno, se je spor med črnim in belim zlatom, znašel tudi na sodišču. Kako se je razpletlo na sodišču, ni znano. Govori pa se, da je zadevo rešil nagajivi rudniški škrat Perkmandeljc, s katerim so imeli težave tudi v Idriji. Ta je nekaj časa opazoval spor, potem pa se odločil in zalil rudniške rove z vodo.
Soline so delovale naprej in še danes lahko uporabljamo Solni cvet, najboljšo piransko sol. Na to, da bo v rudniških poslopjih uredili muzej, restavracijo, opazovalnico ptic pa še kaj, na to bomo pa še malo počakali.

Slovenija, J.Primorska
Kanal Dragonja, z ribiškimi privezi, v Sečovljah
Slovenija, J.Primorska
Marijina kapelica z dvokapno streho, so postavili na začetku 20. stoletja. V bližini stoji zgradba železniške postaje, nekdanje železniške proge Trst - Poreč, ki jo poznamo kot Parenzana. 
Slovenija, J.Primorska
Pred hiško je bila tehtnica za tehtanje premoga
Slovenija, J.Primorska
Rudnik Sečovlje ali bolje rečeno, tisto kar je še ostalo od njega, se nahaja med glavno cesto Portorož - Dragonja, Sečoveljskimi solinami in kanalom Dragonja.
Slovenija, J.Primorska
"Čistilnica", zgradba za prečiščevanje premoga
Slovenija, J.Primorska
Pot do rudniškega kompleksa v Sečovljah
Slovenija, J.Primorska
Silos za premog

Slovenija, J.Primorska
Poslopje v katerem je bila rudniška delavnica
Slovenija, J.Primorska
Rudarsko poslopje, ob njem je stal sprva železni, nato pa začasni leseni stolp
Slovenija, J.Primorska
V kamnitih hišah, ki stojijo ob Parenzani, danes kolesarska pot, so bili prostori za upravo rudnika, tu je bila tudi prva pomoč za poškodovane rudarje
Slovenija, J.Primorska
Rudnik črnega premoga v Sečovljah, so odprli leta 1935. Z nekaj prekinitvami, zaradi vdora vode, je deloval do leta 1972. ko ga je premagala cenejša nafta
Slovenija, J.Primorska
Ostanki nekdanjega rudniškega stolpa
Slovenija, J.Primorska
Ena lepše ohranjenih zgradb rudnika Sečovlje. Stoji na sredini kompleksa in je bila verjetno upravna stavba
Slovenija, J.Primorska
Rudniška omarica z elektro inštalacijo
Slovenija, J.Primorska
Pritlična zgradba, v kateri so imeli rudarji menzo oziroma jedilnico. Uporabljali so jo tudi za prireditve pa tudi plesne večere so organizirali. Slikano z dvoriščne strani.
Slovenija, J.Primorska
Dokaj ohranjena zunanjost kamnite hiše, če ne upoštevamo razbita okna, ki je bila nekoč v sklopu železniške postaje na ozkotirni železnici Parenzane. Dvoriščna stran
Slovenija, J.Primorska


Slovenija, J.Primorska
Visoko pritlična zgradba z dvostranskim kamnitim stopniščem je služila kot menza. V njej so prirejali tudi družabna srečanja na katerih se je tudi plesalo.  
Slovenija, J.Primorska
Vratarnica z rampo
Slovenija, J.Primorska
Spominska plošča, kdaj so delavci prevzeli upravljanje rudnika Sečovlje
Slovenija, J.Primorska
Nekdanja stavba železniške postaje, pročelje, iz leta 1902, na ozkotirni železniški progi Parenzana. Danes je to čudovita kolesarska pot z enkratnim razgledom


Povezano:

Sečovlje

Krog nad Sečovljami



Vir: zdjp.si 09/2015

2 komentarja:

  1. Leto 2021 - maj - žalostno pa ne samo rudnik oz. stavbe, tudi zanemarjena pot ob solinah in avtokamp Lucija, katastrofa, sramota za tako opevani mondeni Portorož in samo občino Piran.

    OdgovoriIzbriši
  2. To žalistno zgodbo lahko uvrstimo v rubriko..saj ni res pa je.
    Neverjetno, da tako zanimiv kompleks, ki bi urejen bil pravi magnet za turiste, tako rekoč sredi ene od glavnih turističnih destilacij pri nas, že toliko let tako klavrno propada.
    Lepo vas prosim, zganite se že enkrat in potegnite voz iz blata, dokler je od voza še sploh kaj ostalo.
    Dragi župan, morda niste pomislili, da bi se z obnovo rudniškega kompleksa lahko zapisali v zgodovino, kot župan vizionar.

    OdgovoriIzbriši